Pikulan: ,,Door Corona zijn we efficiënter gaan werken"

,,Afstand houden van elkaar blijft onprettig. We missen daardoor een stukje gezelligheid in de winkel. Maar afgezien daarvan hebben wij het nog wel heel goed." Arie Botter is voorzitter van de Stichting Kringloop Pikulan in Surhuisterveen en is geregeld op de winkelvloer te vinden.

SURHUISTERVEEN - De winkel heeft door de corona-crisis de nodige aanpassingen moeten maken in de winkel aan De Dellen. ,,We zijn tijdens de eerste lockdown negen weken dicht geweest. In die tijd hebben we de winkelvloer aangepast en hebben we besloten andere openingstijden te hanteren. Voorheen ging de winkel 's ochtends open en was er de hele dag bedrijvigheid. Ook op vrijdagavond waren we open. Nu is de ochtend voor de inbreng en het gereedzetten van alle spullen in de winkel, en 's middags is voor de verkoop. We hanteren nu een mandjessysteem. Zijn de mandjes op, dan moet je even op je beurt wachten voordat je de winkel mag betreden."

Door de nieuwe openingstijden is het werken in de kringloopwinkel efficiënter geworden. Het uitstallen van de spullen gebeurt wanneer er geen klanten in de winkel zijn en dat levert veel rust op. ,,Ik denk niet dat we ná corona teruggaan naar de oude openingstijden. We zijn veel efficiënter gaan werken zo."

Kringloopwinkel Pikulan in Surhuisterveen bestaat al sinds 1984, op verschillende locaties. Het primaire doel van de kringloopwinkel is geld verdienen voor de Stichting Pikulan, die kleinschalige projecten houdt voor de allerarmsten in Indonesië gericht op gezondheid, educatie en economische vooruitgang.

Natuurlijk worden er meer doelen gediend met de kringloopwinkel. De winkel heeft een sociale functie, voor zowel de ruim 65 vrijwilligers die zich inzetten voor de zaak, als voor bezoekers die niet alleen hun inkopen doen bij de winkel, maar ook regelmatig plaatsnemen aan de koffietafel. ,,We hadden net een nieuwe koffiemachine aangeschaft toen we de deuren moesten sluiten", vertelt Botter. ,,Nu is de winkel wel weer open, maar kunnen we helaas niet met z'n allen plaatsnemen aan de koffietafel." Daarnaast dienen kringloopwinkels in het algemeen een duurzaam doel. Wat bij de kringloopwinkel verkocht wordt krijgt een tweede leven. ,,Wij willen zo weinig mogelijk weggooien. En toch gaat er nog geregeld een vrachtwagen aan spullen naar het stort, omdat mensen onbruikbare spullen bij ons inbrengen. Dat is jammer en we hopen dat mensen zich daar bewust van worden. We doen wel ons best om zoveel mogelijk afval te scheiden. Vroeger gingen alle metalen linea recta de container voor oud ijzer in. Tegenwoordig scheiden we dat afval; aluminium levert meer op dan gewoon oud ijzer. Afval scheiden heeft voor ons zeker zin."

Sommige spullen die bijvoorbeeld bij het leeghalen van een huis mee zijn genomen maar niet verkoopbaar zijn krijgen op een andere manier alsnog een tweede leven. ,,Aangebroken shampooflessen bijvoorbeeld. Die gaan naar Minimacamping Polemonium in Opende. En kleding wat niet verkocht kan worden gaat naar Dorcas, zij kunnen er vaak nog wel wat mee."

De omzet in de winkel is dit jaar waarschijnlijk wat lager dan vorig jaar, maar op zich hoeft de kringloopwinkel niet te klagen. ,,We zijn natuurlijk negen weken dicht geweest, toen hebben we een aanzienlijk bedrag aan inkomsten gemist. Ook hadden we net voor die winkelsluiting alle zomerkleding in de rekken gehangen. In die tijd dat wij dicht waren zijn onze klanten elders kleding gaan kopen. Daardoor bleven wij met enorm veel kleren zitten. Uiteindelijk hebben we die verkocht voor een euro per stuk, daar hadden we anders wel iets meer voor kunnen vragen. Geld wat in Indonesië goed besteed had kunnen worden." Toch is Botter niet geheel ontevreden. ,,We zijn nu maar halve dagen open, maar qua omzet is daar op zich niet veel van te merken. Mensen blijven graag bij ons komen. Toen we 18 mei voor het eerst de deuren weer openden stonden de mensen zelfs in rijen voor de deur te wachten."

Het is wel anders in de winkel, constateert Botter. Sommige klanten die hij voorheen wekelijks trof, die komen nu niet meer. ,,Er kwam hier bijvoorbeeld altijd een man in scootmobiel. Die man kwam ergens uit Groningen. Hij ging er geregeld even bij zitten aan de koffietafel. Hem heb ik hier sinds het begin van de coronatijd niet meer gezien. Dan ga je je toch afvragen of het wel goed met hem gaat, of dat hij misschien in de tussentijd is overleden?"