Enkele onderdelen van een motor uitgelegd voor de startende automonteur

Aangeboden door: autoweetjes.com

Ben jij geïnteresseerd in de autotechniek of wil je gaan onderzoeken of de opleiding tot automonteur iets voor jou is? Vind je het leuk om je te verdiepen in het sleutelen aan een auto of heb je er al een beetje een hobby van gemaakt en wil je nu starten met het leren kennen van één van de belangrijkste onderdelen van een auto?

Kortom wil je meer informatie over de motor van de auto? Dan ben je bij precies het juiste artikel aangekomen. Het motorblok is een technisch stukje metaal maar we doen een poging om een gedeelte ervan uit te leggen.

De onderdelen die te vinden zijn in de motor van een auto

Het motorblok is als het ware het hart van de auto. Natuurlijk is er veel verschil tussen een motor van een elektrische auto en een auto die rijdt op fossiele brandstof zoals benzine of diesel. In dit artikel hebben we het over de eerste soort motoren. De onderdelen waaruit het motorblok van een auto bestaat zijn het cilinderblok, de cilinderkop, de zuigers en zuigerveren, de drijfstangen en zuigerpennen en de krukas. Heb je één van deze onderdelen nodig om de motor van je auto te repareren, kijk dan op rexbo.nl. Hier zie je eenvoudig wel onderdeel bij jouw klus auto hoort.

Een vloeistofgekoelde of een luchtgekoelde motor

Met het cilinderblok of het motorblok wordt als het ware het huis van de motor bedoeld. De behuizing wordt meestal gemaakt van gietijzer of lichtmetaal. In het cilinderblok zitten alle overige onderdelen van de motor veilig opgeborgen. Je kunt twee verschillende motoren aantreffen. Je hebt namelijk de vloeistofgekoelde motoren en de luchtgekoelde motoren. Als het cilinderblok dubbele wanden heeft dan gaat het in dit geval om een vloeistofgekoelde motor. De holle ruimte tussen de wanden is bedoeld om de koelvloeistof te laten doorstromen. Een luchtgekoelde motor kun je herkennen aan de cilinders, deze zijn namelijk niet in één blok ondergebracht maar staan los van elkaar op een carter. Op deze manier is het mogelijk om er lucht langs te laten circuleren.

Droge en natte cilindervoeringen

Bij de vloeistofgekoelde motoren zijn er twee verschillende soorten cilindervoeringen, namelijk de natte en de droge cilindervoeringen. Natte cilindervoeringen worden met de hand gemonteerd in het motorblok en staan direct in contact met de koelvloeistof. Ze zijn eenvoudig te verwisselen maar hebben wel een pakkingring nodig als afdichting. Droge cilindervoeringen worden machinaal en met grote kracht in het motorblok geperst en zijn daarom niet eenvoudig te wisselen, staan ook niet in contact met koelvloeistof en hebben daarom ook geen pakkingring aan de onderzijde.

Wat bevindt zich in de cilinderkop?

Op het motorblok is de cilinderkop bevestigd. Hiertussen is een pakking bevestigd. In de cilinderkop zit een verbrandingskamer of compressieruimte. Bij de zogeheten kopklepmotoren zijn de kleppen in de cilinderkop aangebracht. De hoge temperatuur die in de motor ontstaat wordt gekoeld door de koelvloeistof of door de lucht. Gebeurt dit niet dan zouden de zuigers en de kleppen verbranden door de hitte die ontstaat tijdens het gebruik van de motor.

Wil je meer over autotechniek weten, onderzoek dan eens of de opleiding tot automonteur iets voor jou is!