De spooronderdoorgang in Hurdegaryp is dan eindelijk officieel geopend

De ontwikkeling van het stationsgebied in Hurdegaryp is weer een stap verder. Dinsdag is de laatste tegel gezet van de nieuwe spooronderdoorgang.

Vier groene tegeltjes. Op eentje de datum, op een ander de tekst ‘iepening’. Nu die gelegd zijn, is de Gerrit Vlaskamp-tunnel in Hurdegaryp ook officieel geopend.

Lees ook | Onderdoorgang in Hurdegaryp vanaf 13 september gedeeltelijk open

Aanwezig waren niet alleen afgevaardigden van ProRail, provincie, gemeente Tytsjerksteradiel en bouwbedrijf Heijmans. Ook een zestigtal omwonenden was uitgenodigd voor het persmoment met aansluitend buffet.

Verkeerskundig gezien gaat het trouwens niet om een tunnel, maar om een onderdoorgang. Een bijzondere onderdoorgang bovendien, gezien de sterke slinger in de rijbanen voor automobilisten en fietsers.

Die slinger inspireerde de architecten van Next om in het ontwerp te verwijzen naar Gerrit Vlaskamp. De beroemde 19de-eeuwse tuinarchitect uit Hurdegaryp paste graag bochtige paden toe in Engelse stijl.

Het was oud-Hurdegarypster Aly van der Mark die de architecten op dit idee bracht. Met schrijfwerk en lezingen houdt zij de nagedachtenis aan de beroemde dorpsgenoot levend.

Lees ook | Tegelwand gebaseerd op Vlaskamp in nieuwe spoortunnel Hurdegaryp

Gebruik is gemaakt van zo’n 40.000 geglazuurde tegeltjes van de Koninklijke Tichelaar uit Makkum. De groene tegels staan voor het tuinlandschap. De crèmekleurige exemplaren symboliseren de paden.

Dit thema keert zo meteen terug in het naastgelegen stationsplein, dat begin komend jaar ook nog op de schop gaat. Voor de bouwvak moeten de werkzaamheden aan het stationskwartier klaar zijn.

Daarmee komt een einde aan een lange periode van werkzaamheden in Hurdegaryp. Die begon met het afschalen van de Rijksstraatweg vanwege de komst van de Sintrale As.

Later kwam de spooronderdoorgang en straks dus ook het vernieuwde stationsplein. Daarna is Hurdegaryp helemaal klaar voor de extra sneltrein op het traject Leeuwarden-Groningen, die eind 2020 moet rijden.