Gedeputeerde noemt storingen brug Burgum 'buitengewoon hinderlijk'

Bij storingen aan de brug in Burgum moet er sneller handelend opgetreden worden. Dit laat gedeputeerde Avine Fokkens weten na een brief op poten van het college van Tytsjerksteradiel.

Fokkens vindt de herhaaldelijke storingen heel vervelend en buitengewoon hinderlijk. Haar woordvoerder Atze Jan de Vries meldt dat er hard gewerkt wordt aan oplossingen. Aan de ene kant wordt naarstig gezocht naar een technische oplossing voor het probleem, aan de andere kant moeten ook de procedures bij storingen aangescherpt worden. Het wachtende verkeer moet sneller weer op gang komen. De gedeputeerde wil hierover in overleg met Rijkswaterstaat en de gemeente Tytsjerksteradiel.

Het college van Tytsjerksteradiel verstuurde op 9 september een brief aan de gedeputeerde, waarin het liet weten ,,zeer ontstemd’‘ te zijn over de aanhoudende problematiek. ,,Nog steeds kampt deze nieuwe brug zeer regelmatig met langdurige storingen. Dit is niet alleen hinderlijk voor het verkeer, het levert ook levensgevaarlijke situaties op.’‘

Fietser reed door aquaduct

Op 30 augustus moesten fietsers en voetgangers zo’n drie uur wachten, schrijft het college. Mindervaliden in een rolstoel stonden uren in de zon te wachten. Eén fietser reed zelfs door het nabijgelegen aquaduct, terwijl hier een autoweg doorheen loopt. Een omwonende zette met een bootje mensen over het water, wat gevaarlijk is vanwege het grote vaarverkeer, aldus het college.

Auto’s en vrachtwagens reden massaal door het dorp om via Quatrebras naar de Sintrale As te komen, met een lange file en gevaarlijke situaties tot gevolg. Aan de zuidkant van de brug ontstond ook een file, tot op de Sintrale As. Landbouwverkeer had geen uitwijk en moest uren wachten. De aanrijtijden voor hulpdiensten liepen sterk op, de dienstregeling van Arriva raakte ontwricht.

Het belang van de Burgumerdaam is groot, benadrukt het college. Er rijden elke dag ongeveer 13.000 voertuigen overheen, waaronder veel vrachtverkeer. Voor langzaam verkeer, zoals boeren en loonbedrijven, is het de enige verbinding in de omgeving over het Prinses Margrietkanaal. Voor ambulances en brandweer is de route cruciaal als elke seconde telt.

Procedure ‘absoluut ontoereikend’

Wat de oorzaak van de storingen is, weet het college niet. Maar wat opvalt is dat de monteur het probleem meestal binnen enkele minuten opgelost heeft. Die moet daarom veel sneller ter plaatse zijn, eist het college. Uiteraard moeten er ook oplossingen komen om de storingen te voorkomen. Verder moet veel sneller duidelijk gemaakt worden hoe alle soorten verkeer omgeleid worden.

De procedure die vorig jaar ingesteld is voor storingen is namelijk ,,absoluut ontoereikend’‘. Die regelt de afwikkeling van het autoverkeer en het inlichten van de hulpdiensten en Arriva, maar niet de communicatie en de snelheid waarmee het euvel verholpen wordt. Ook voor langzaam verkeer is niets afgesproken.