’t Holdersnest Harkema wil meer samenwerking met bedrijven

Harkema

Een delegatie van de PvdA Achtkarspelen heeft vrijdag een werkbezoek gebracht aan openbare basisschool ’t Holdersnêst in Harkema.

Tijdens de visite was de kersverse directeur Michiel Veenstra heel duidelijk. ,,De kwaliteit van onze leerkrachten maken de school en het team op ’t Holdersnêst heeft die kwaliteit”, stelde Veenstra. Het tevredenheidsonderzoek scoorde kortgeleden het hoge cijfer acht.

Dat komt niet alleen door de kwaliteit van het onderwijs, maar ook volgens Veenstra doordat in Harkema de ouders van de kinderen nauw worden betrokken bij het drietalige onderwijs op school. ,,We moeten de kinderen hier op school bedienen of hun eigen niveau en de kinderen zelf hun ambitie laten ontdekken.”

Daarom zal het onderwijs gericht moeten zijn op de toekomst van de kinderen en moeten we meer samenwerking zoeken met de bedrijven hier in het dorp, aldus Veenstra. ,,Het ontdekken van de eigen omgeving is voor kinderen belangrijk voor hun toekomst. Daarom moet een school ook midden in de samenleving staan.”

Veenstra wil in de komende jaren bouwen aan die ambitie door de school breder te maken en te koppelen aan bedrijven. Kinderen moet je al vroeg confronteren met de toekomst en verantwoordelijkheid bijbrengen, zo sprak hij richting de PvdA’ers. De beste school is in zijn ogen de school die kinderen goed heeft voorbereid op de samenleving.

Op vragen van Sjon Stellinga gaf Veenstra aan dat de scholen die in Achtkarspelen onder onderwijskoepel Roobol vallen ruimte hebben voor een eigen invulling. De Holdersnêst-directeur is blij met die ruimte. In Harkema wil Veenstra graag meer de ouders in de school. ,,Er kan een betere samenwerking komen tussen de school en de ouders van de kinderen. Daar wil ik mij met mijn team in de komende jaren ook op focussen.”

Aan Theun Nicolai van de PvdA liet Veenstra weten dat ook cultuur op het Holdersnêst een belangrijke factor is in het onderwijs. Zo krijgen de kinderen uit de bovenbouw muziekles op de muziekschool en zijn alle leerkrachten betrokken bij de culturele aspecten van de school. Vanaf groep 4 heeft ieder kind een iPad op school en sporten kinderen, waarbij hun ouders ook mee kunnen sporten. Veenstra: ,,Ik wil met mijn team op ’t Holdersnêst kinderen enthousiast maken voor het leren. En dat is niet alleen rekenen en taal.”

 


Auteur

Redactie