Opzeggen bij Postcode Loterij blijft een crime

Surhuisterveen

De Postcode Loterij opzeggen blijft erg lastig. Toezeggingen van de loterij om dit te vergemakkelijken zijn niet waargemaakt, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Medewerkers zetten consumenten nog steeds onder druk gezet en ook online maakt de loterij het consumenten te moeilijk.

Volgens de Postcode Loterij kunnen opzeggers het beste bellen, maar telefonisch contact krijgen blijkt echter geregeld lastig. Sommige proefpersonen krijgen te horen dat opzeggen tijdelijk niet mogelijk is wegens een technische storing. Eén van hen wordt steeds uit het menu gegooid ‘omdat het erg druk is’. Als de bellers eindelijk iemand aan de lijn krijgen, blijken de medewerkers van de Postcode Loterij erg vasthoudend. De abonnees moeten soms wel vijf of zes keer herhalen dat ze écht willen opzeggen.

Ook online opzeggen is een weg vol hindernissen. Consumenten moeten zich langs pagina’s vol Afrikaanse moeders en kindjes, prijzen, kanjerpunten en steeds herhaalde verzoeken om toch vooral te bellen worstelen voordat ze op een pagina komen waar ze – helemaal onderaan – eindelijk kunnen opzeggen.

Weinig waard

De Consumentenbond krijgt veel klachten van consumenten die slechte ervaringen hebben met opzeggen. In juni 2017 onderzocht de Consumentenbond de opzegmogelijkheden bij de Postcode Loterij en stuitte daarbij op talloze hindernissen. De loterij beloofde de opzeginformatie op de website te verduidelijken en te onderzoeken welke telefonische verbeteringen mogelijk waren. Die toezeggingen blijken weinig waard. Zeker van de belofte voor telefonische verbetering is niets terug te zien. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat deelnemers aan de Vriendenloterij, die is verbonden aan de Postcode Loterij, bij telefonisch opzeggen met dezelfde hardnekkige instelling van medewerkers te maken krijgen.

Evenwicht

De Consumentenbond vindt dat de Postcode Loterij een beter evenwicht moet vinden in deelnemers behouden en het makkelijk maken voor opzeggers. In plaats van beloftes verwacht de Consumentenbond dat de loterij nu echt verbeteringen doorvoert zodat het aantal klachten afneemt. 

Het volledige artikel over de werkwijze van de Postcode Loterij, inclusief tips om ervan af te komen, staat in de Consumentengids van maart 2018.


Auteur

Redactie